Cílem navrhovaných stavebních úprav je ve dvorních částech ul. Na Hraničkách zvýšit bezpečnost provozu vozidel, zvýšit počet parkovacích stání a oddělit chodce od motorové dopravy a tím tak zvýšit bezpečnost pro pěší.
Investor:
Město Vyškov
Rok zahájení:
2025
Rok ukončení
2025
Fáze:
Hraničky, respektive její tři vnitrobloky změnily svou podobu. Klíčové je především výrazné navýšení počtu parkovacích stání, díky čemuž každodenní složité hledání volného místa konečně ustoupilo většímu komfortu a klidu.
Přes dva roky starý plán původně zamýšlel stavební zásahy po blocích. Nakonec jsme přistoupili k revitalizaci celého prostoru. Práce začaly v březnu, v polovině roku 2025 bylo hotovo.
V prvním vnitrobloku, který je nejblíž páteřní Purkyňově ulici, vzniklo 35 parkovacích stání, většinou kolmých. Druhý vnitroblok nově nabízí 32 parkovacích míst, třetí pak 29 stání. Práce v jednotlivých částech vypadaly podobně, tedy odstranění stávající vozovky, chodníků i dalších zpevněných ploch. Proběhly také náročné přeložky veřejného osvětlení či změny u uložení zemních sítí technického vybavení. Vypořádali jsme se rovněž s jinak nastavenou likvidací povrchových dešťových vod z uličních vpustí a zpevněných ploch. Zvlášť technická infrastruktura tak hrála kromě viditelných prvků významnou roli. I u těch nešlo jen o řešení parkovacích kapacit, stěžejní byla také návaznost právě nazeleň, veřejné osvětlení, umístění kontejnerových stanovišť či odpočinkové plochy.
Zrovna o uspořádání relaxačních ploch jednotlivých dvorů ještě na jaře zástupci radnice diskutovali s předsedy společenství vlastníků. Vesměs si přáli zachovat stávající podobu. První vnitroblok ve směru od Purkyňovy ulice tak nadále slouží coby odpočinková zóna s posezením. Druhý je rovněž klidovou zónou, rozšířili jsme ho nicméně o workoutovou sestavu a dva posilovací stroje. Třetí vnitroblok pak zůstává plochou s herními prvky pro děti, vrátily se do něj repasované.
Počítá se pochopitelně také s další zelení, jen v jiné velikosti a v jiném prostorovém uspořádání. Výsadba stromů a okrasných záhonů i osetí travnatých ploch proběhne na podzim (roku 2025).
Náklady na stavbu včetně projektové dokumentace, přeložek, sportovních prvků či odhadu obnovy zeleně se nakonec vyšplhaly na 25 milionů korun. Neorganizované parkování v sídlišti často bránilo průjezdu vozidel integrovaného záchranného systému, což ohrožovalo včasné poskytnutí pomoci při zdravotních komplikacích nebo požáru. Naším cílem bylo nalézt vyvážené řešení, které zohlední potřeby obyvatel na parkování i zachování kvality života v lokalitě.
...